ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | |||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 |
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 |
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
31 |
به نام هستی بخش - بهروز فرهادیان – bfarhadian37@gmail.com - 1394
اصل قرآن
گستردگی و وسعت قرآن اجازه می دهد از منظرهای مختلف سخن گفت و نتیجه خاصی گرفت . آنچه روشن است کتاب آسمانی قرآن برای هدایت انسان نازل شد . نزول قرآن به گونه ای بود که قابل فهم بشر باشد . عمده موضوع این است که نزول در حد فهم انسان بوده یعنی میتوان گفت قرآن از نقطه بالا به پایین آمده است . این فرود نشانگر معنای عمیق قرآن است که شناخت آن در حد امکان ضروری است .
انسان نسبت به آن مقام لایتناهی ، بسیار ناچیز و ضعیف اما نسبت به سایر موجودات ، برتر و بالاتر است . با این ویژگی قرآن برایش نازل شد . پس فهم اصل قرآن برای او مقدور نیست اما عمل به آن الزامی بوده زیرا از منشاء جاودانی نازل شده است . این منشاء ، قرآن را از هر عیب و نقصی دور کرده است . عمل به فرآن اطاعت از خالقی است که به همه مخلوقات خود ، آگاه است و پاداش را حواهد داد .
نزول قرآن تغییر معنی است چون قصد ، هدایت انسان بود . انسان چون فرآن را می فهمد ، می تواند به آن عمل کند اما این به معنای درک معنی قرآن نیست . معنی آن بسیار گسترده است چنانکه نوعی ابهام در آن می باشد ، ابهامی که از آسمانی بودنش ریشه می گیرد . اینکه اصل قرآن چیست برای انسان نامفهوم و غیرقابل درک است . تفاسیر متعدد قرآن برای دستیابی به گوشه ای از معانی مندرج در آیات است اما هنوز همه معانی روشن نشده است . یک معنای جاودانه بودنش این است که در آینده هم تفاسیر دیگری ارائه می شود و گوشه دیگری از واقعیت های ناشناخته بیان خواهد شد .
این سیر تا ظهور حضرت مهدی (ع) ادامه دارد تا اینکه آن حضرت پس از ظهور ، مغنی اصلی فرآن را بیان می کند ولی مجوزی برای سکوت تا آن زمان نیست .