آخرین سال هزارة دوم یا آغاز هزارة سوم میلادی ؟


                                                   

                                                                                         بهروز فرهادیان - 1378



آخرین سال هزارة دوم یا آغاز هزارة سوم میلادی ؟

آغاز سال 2000 میلادی از جنبه های علمی ، اعتقادی ، تفریحی و  نکات جالب و بدیعی در بر داشت . شبکه های اطلاع رسانی برنامه های متنوعی را برای ورود به سال 2000 تهیه کردند . شبکه های تلویزیونی ملل مسیحی با پخش برنامه های زنده ، بر هیجان آغاز سال جدید افزودند . حتی شبکه های تلویزیونی کشورهای عرب زبان مسلمانِ حاشیة خلیج فارس نیز با شوق و ذوقی غریب ، خود را با این قافله همراه کردند . مشکلاتی که امکان داشت در نظام های رایانه ای با ورود به سال 2000 بروز پیدا کند ، از جمله حوادث بیادماندنی این سال خواهد بود .

اما هیچیک از این منظرها مورد توجه این مقاله نیست . اشتباه فاحش و دور از انتظاری که بطور مکرر در برخی رسانه های جمعی غربی و ایران تکرار می شود ، انگیزة نگارش این نوشته شده است .

در چند روز اخیر ، روزنامه ها در مباحث گوناگون خبر از پایان هزارة دوم و آغاز هزارة سوم میلادی دادند . گویندگان صدا و سیما هم در برنامه های ویژه در شبکه های سراسری و استانی بر «آغاز هزارة سوم میلادی» مهر تأئید زدند ! به عنوان نمونه ، گویندگان اخبار ساعت 21 (شنبه شب 11/10/1378) شبکة اول سیما ، از «غروب خورشید قرن بیستم» و «پایان یافتن» این قرن خبر دادند ! اشتباه فاحش ، همین جاست .

با مثالی مطلب را پی می گیریم . یک قرن ، از شروع سال 1 تا پایان سال 100 خواهد بود یعنی «صد سال تمام» را شامل می شود و سال 100 آخرین سال قرن اول خواهد بود . به همین ترتیب ، قرن دوم تا پایان سال 200 ، قرن سوم تا پایان سال 300 ، قرن چهارم تا پایان سال 400 و . . . قرن نوزدهم تا پایان سال 1900 و قرن بیستم ، با پایان سال 1900 و آغاز سال 1901 شروع و تا پایان سال 2000 ادامه خواهد داشت و آغاز سال 2000 ، آغاز آخرین سال قرن بیستم خواهد بود . «خورشید قرن بیستم» در پایان سال 2000 غروب خواهد کرد و نه در آغاز این سال !

«هزاره»‌هم شامل هزار سال تمام است . هزارة اول از سال 1 آغاز و تا پایان سال 1000 ادامه خواهد یافت . در این صورت سال 1000 آخرین سال هزارة اول خواهد بود و هزارة دوم از سال 1001 شروع و تا پایان سال 2000 ادامه خواهد یافت ! یعنی آغاز سال 2000 در واقع آغاز آخرین سال هزارة دوم خواهد است و نه آغاز هزارة سوم میلادی !

اگر رسانه های جمعی تفاسیر و تحلیل هائی برای «آغاز هزارة سوم میلادی» دارند ، یک سال دیگر باید در انتظار بمانند !

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.