رنگ ها

به نام هستی بخش                                                                                            بهروز فرهادیان - 1393

 

 

رنگ ها

 

 

دنیا با زوایای مختلفی قابل تفسیر است .  گرچه هر تفسیری را همگان نمی پذیرند اما نمیتوان چیزی ارائه نکرد زیرا منکرین هم باید دلیل عقلی ارائه کنند و پذیرفتن همگان هم شرط نیست .

دنیا ، شگفتی است و هر پدیده  دلیل این مدعا است اما عادت همه چیز را عادی جلوه می دهد . بدون توجه از همه پدیده ها رد شدن معمولی است . با توجه کافی به اطراف نگریستن حلال مشکلات است .

رنگ ها متناسب با چشم آفریده شده اند و انسان با دیدن آنها احساس لدت می کند . جذابیت دریا و آسمان بی جهت نیست . بی تردید انسانها همیشه آسمان را می بینند اما کسی احساس ناراحتی نمی کند . مناظر متعددی وجود دارد  که لذتبخش هستند . درختان زیاد و در هم تنیده تا لب دریا ، کوه های سر به آسمان کشیده ، دشت های وسیع یا کویرهای پهن و گسترده جاذبه خاص خود را دارند .

دنیای زیر آب خود حدیث دیگری است . انواع جانداران شگفت انگیزی که با شیوه های خاص دفاع یا تغذیه می کنند بسیار جای تفکر دارد . جاندارانی که با رنگ آمیزی شگفت انگیز بیننده را به تفکر می کشانند .

 رنگ ها ، احساس خاص به انسان می دهند . غروب خورشید نمونه ای قابل ذکر است . وقت شادی یا ناراحتی از رنگ های خاص استفاده می شود . رنگ های شاد و تیره به شکلی احساس را بیان می کنند . کلمات که کارایی خود را از دست می هند ، احساسات میدان داری می کنند . خداوند حتی رنگ ها را هم بر اساس نیاز انسان آفرید . انسان بدون رنگ تصور کردنی هم نیست .

نقاشی نمونه ای از تاثیر رنگ ها بر زندگی انسان است . ساعتها تفکر برای خلق تابلو نقاشی و تاثیر آن بر بینندگان گاه از مدتها تفکر بیشتر است . نقاشان معمولا متفکرند و این است که در آثارشان اثری از تفکر دیده می شود .

رنگ با زندگی انسان پیوسته است به گونه ای که لوازم مورد نیاز خانه را به رنگ دلخواه بر می گزیند و چون انتخاب رنگها سلیقه ای است پس لوازم منازل متفاوتند .

همه موارد مذکور دال بر علم و اراده بی منتها در خلق آنهاست . گویی عالم ، همه آگاهی و شعور است . در این حال خالق ، علم و آگاهی بی نهایت دارد . خالقی که بدون هیچ مدل  و الگویی و بدون یاری موجودی دیگر دست به خلق زد .

چنین خالقی شایسته پرستش است و باید سر به فرمان او داد . خالق بی نیازی که نیاز انسان را می دانست و دنیا را چنان آفرید که نیازهای اتسان را جوابگو باشد .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.